Strategi 2020-2024
Indledning
Vesthimmerlands Forsyning er en ung organisation, som blev til ved sammenlægningen af Renovest A/S og Vesthimmerlands Vand A/S i 2018.
Vi har siden opstarten været fokuserede på, at sikre alle vores kunder en god og sikker håndtering af spildevand og affald, at sikre god og sikker forsyning af vand, samtidig med at vi skulle opbygge en ny fælles organisation.
Vi er stolte over, hvor meget vi har nået, og nu ønsker vi at sætte den fremtidige retning for selskabet, ved at formulere vores strategi for perioden 2020-2024.
Vesthimmerlands Kommune, som er vores ejer, formulerede i 2018 en ejerstrategi, der beskriver hvad de ønsker fra os som selskab. Der er sat en række ambitiøse mål. Strategi 2020-2024 tager afsæt i disse mål.
Vi har gennemført en proces med strategiske drøftelser i bestyrelsen, i ledergruppen og blandt alle medarbejdere. Det betyder, at vi i fællesskab har opbygget et billede af, hvad kursen skal være for selskabet over de kommende fire år. Når vi har en fælles forståelse af vores opgaver og vores udfordringer, tror vi på, at vi også nemmere kan realisere strategien sammen.
I det følgende kan du læse vores strategi for de kommende fire år.
Vores vision
Vores vision beskriver, hvad vi stræber efter og hvad vi ønsker at opnå. Vores vision er:
Udvikling, sundhed og bæredygtighed - vi går forrest og vil have dig med
Vores mission
Vores mission beskriver, hvad vores kerneopgaver er og hvordan vi udlever dem. Vores mission er:
Gennem dialog, samarbejde og udvikling er Vesthimmerlands Forsyning en grøn og bæredygtig virksomhed, der leverer vand og håndterer affald og spildevand for borgere og erhverv i Vesthimmerlands Kommune.
Fem strategiske indsatsområder
Vi har analyseret vores styrker og svagheder, og vi har analyseret de muligheder og trusler, som vi oplever, vi som selskab står overfor.
Det har fået os til at udpege fem strategiske indsatsområder, som i de kommende fire år vil få en særlig opmærksomhed, og som vi vil have fokus på.
Dette betyder ikke, at det er de eneste områder vi fokuserer på, men blot at vi ser et særligt behov og et stort potentiale ved at fokusere på disse områder.
I de følgende afsnit er hvert strategisk indsatsområde beskrevet, og vi har besluttet en række handlinger, som vi ønsker at gennemføre indenfor hvert indsatsområde. Vi vil løbende følge op via årlige handleplaner.
En ambitiøs og grøn profil
- Minimere vores eget ressourceforbrug
- Omstille vores biler til miljøvenlige alternativer
- Tilstræbe en 100% CO2 neutral energiforsyning
- Være klimaneutrale i 2030
- Øge vores fokus på grønne og bæredygtige indkøb
Kunderne i centrum
Det fælles omdrejningspunkt for selskabets drift og udvikling er vores kunder. Vi vil indgå i aktiv dialog med vores kunder om deres behov, og søge løsninger via vidensdeling og samarbejde. Vi vil:
- Løbende optimere vores kundeservice eksempelvis gennem styrket dialog og kommunikation, skiltning, svartider, platforme m.m.
- Styrke vores synlighed overfor kunderne, blandt andet gennem åbent hus arrangementer, kommunikation ved anlægsprojekter m.m.
- Styrke vores indsats for at undervise kunder og borgere ved at udbrede vores undervisningstilbud til alle vores forsyningsområder.
Udvikling med afsæt i kerneopgaverne
Vores vigtigste opgave tager afsæt i sundhed via levering af rent vand, og håndtering af spildevand og affald. På baggrund af vores kerneopgaver vil vi udvikle vores forretning indenfor opgaver og løsninger, der blandt andet kan understøtte os i at tage socialt ansvar for den grønne omstilling. Vi vil:
- Tage socialt ansvar eksempelvis ved at tilbyde adgang til praktik- og ressourceforløb, lærepladser og værksteder.
- Udvikle og optimere vores kerneforretning gennem innovation, samarbejder og anvendelse af nye teknologier.
- Udvikle nye opgaver indenfor områder, hvor vi besidder kompetencerne.
Fokus på samarbejde og partnerskaber
For at realisere vores fulde potentiale agter vi at indgå i samarbejder og partnerskaber med erhvervslivet, Vesthimmerlands Kommune, andre forsyningsvirksomheder, vidensinstitutioner og faglige netværk, der fremmer effektivisering, medarbejdertrivsel, en bedre bundlinje og bæredygtighed. Vi vil:
- Fokusere på nye muligheder for sortering og genanvendelse af affaldsfraktioner
- Indgå i forsknings- og udviklingsprojekter der relaterer sig til vores kerneopgaver
- Søge inspiration og erfaringsudveksling i branchen.
En samlet organisation
Vi vil sikre attraktive rammer for alle vores medarbejdere. Vi vil arbejde for en harmonisk og samhørig organisation, hvor alle føler sig som en del af en kompetent organisation med fælles mål. Vi vil:
- Fokusere på synlig ledelse og inddragelse
- Etablere et sted hvor vi fysisk kan samle alle medarbejdere på en gang
- Sikre samarbejde og samhørighed blandt alle medarbejdere eksempelvis via fælles arrangementer.
Pressemeddelelse
Vesthimmerlands Forsyning præsenterer visionær strategi for de næste fire år
Fredag den 29. oktober blev en ny strategi præsenteret for de 80 medarbejdere i Vesthimmerlands Forsyning. Strategien har fokus på en grøn og bæredygtig forsyning med fem centrale indsatsområder, der samlet set gerne skulle få forsyningen i mål med nogle meget ambitiøse planer.
Særligt bør det fremhæves at forsyningen vil være fuldkommen klimaneutral i 2030 og satser på en total omstilling til miljøvenlige biler. Derudover vil forsyningen fremadrettet indgå i forsknings- og udviklingsprojekter, der relaterer sig til deres kerneopgaver, samt styrke og udvide undervisningstilbud - blandt andet igennem Klimaklassen, som er den nye overbygning til Skraldeskolen.
Overskrifterne på de fem indsatsområder, som forsyningen retter et særligt fokus på, er:
- En ambitiøs og grøn profil
- Kunderne i centrum
- Udvikling med afsæt i kerneopgaverne
- Fokus på samarbejde og partnerskaber
- En samlet organisation.
”Vi tror på, at vi kommer længst med ambitiøse mål” udtaler Morten Aaby Nielsen, der er direktør for Vesthimmerlands Forsyning og forsætter ”når vi tænker og handler ambitiøst og samtidig tager størst muligt hensyn til vores fælles miljø, giver det succes på alle tre bundlinjer, den grønne, den sociale og den økonomiske”.
Med udgangspunkt i de fem indsatsområder har ledelse og medarbejdere i fællesskab defineret og konkretiseret en lang række handlinger, som de nu går i gang med at udføre.